For et par dage
siden møde jeg min ny nabo; Hun var ung, slank og smuk, men hendes
navn fik jeg aldrig. Aldrig, fordi hun er død og ligger nu 10 m
herfra i en affaldscontainer. Hendes før så sorte skinnende pels er
nu indsmurt i blod og støv.
Tidligere på foråret så jeg en død
hare i vejkanten i et område med brede flade marker. Mange gange
havde jeg set ham på afstand: stor, stærk og nogenlunde adelig.
Markens herre så meget som hare. Sidste gang jeg så ham var han
bare en blodig klump.
Dræberen her er bilen. Selvfølgelig.
Det er ikke pest ligesom den forfærdelige Paridae-kopper, som er i
gang med at hærge den lokale fuglebestand, men en velkendt årsag.
Faktisk er biler mange gange beskrevet som pest, en vild udbredt
plage af larmende stål-væsener som flyer rundt overalt. Men biler
gør ikke noget af sig selv. De er ikke bare en af naturens kræfter
som kæver sine ofre - som manden med leen - eller alle hans
medarbejder som beskæftiger sig med frie væsener. Mange vil bare
ryste på hoved, sukke og erklære at sådan er det med dyr og biler.
Men jeg accepter ikke denne forklaring.
En offer til |
Forskellen er at biler ikke helt er
uden vilje eller ræson. Indenfor i bilerne sidder nemlig de rigtige
gerningsmænd. Gemt inde i deres mobile ekssitens, afskåret fra land
og naturen som de kører igennem - og bor i . Gladeligt kører
dræberne deres vej. Det er bare heldigt at det samme mobilsamfund
som isolerer dræberne i deres biler også isolere dagens børn samt
en række el-børnepassere. Heldigt at man næsten aldrig ser børn
på landsbyens gader, hvor de ellers vil være udsæt for farer fra
deres dødbringende naboer.
At sænke spiderpedalen med
5cm. En bevægelse på 5cm er
forskellen mellem liv og død for mange dyre. Nogle gange også for
mennesker. Ved at bevæge foden med 5cm kan man adskille roadkill og
glæden ved at se et vilddyr passerer.
Et slip på pedalen med 5cm er
forskellen mellem at køre 60 km i timen og 20 km i timen. Ved 60kmph
kræver det nornal 78 m at se, reagere og bremse bilen. Ved at køre
20kmph kræver det kun 12,m. På stevns, kringlede veje,er det ikke
muligt at se så lang frem som 78,m
20 km i timen giver tid nok til at se
og reagerer
på f.eks naboen eller hans stakkels
kat, for ikke at tale om pinsvinene.
Hverdagen er ikke tabt hvis man køre
med 20 km gennem landsbyer eller når man ser levende dyr ved
vejsiden?
Men der ligger noget "i vejen".
De 5cm afstand er fyldt med noget man ikke kan og vil ikke komme
over. Hvis man prøver og kigger derned under speederen er der ikke
noget at se. Kun tomrum. Et dødelige tomrum. Men tommrumet ligger
ikke kun mellem foden på pedallen og bilens gulv. Tomrummet ligger
også i hjernen på chaufføren. "Er det for meget at forvendte
at mennesker bruger blot en lille del af deres mange ubrugte
gråceller. Er det for meget at forvente at mennesker vil tage
hensyn til andre ude på vejene, uden bil,
Hvis udgangspunkten er, at vejene er
åbne for alle slags vejbrugere kan vi godt spænne over de 5 cm.
Tommerumet er udfyldt med den sidste brik i puslespillet. Brikken som
siger 'andet end bil'. Hvis det er rigtig forstået at det er lige så
nemt at løfte pedallen,som at sænke den ville mange dyr have en
chance for at overleve.
Ideen er at man kan bremse, at man kan
køre lidt langsommere uden at verden går under,dette bør brændes
ind i hjernen på mennesker.
En tanke kørte rund i hoved på mig,
blot et lille øjeblik: at den smadrede krop burte hænges op ved
vejsiden i åben syn. Bare for at prøve at ramme nogle af de
indlukkede,og vise at der ligger en verden af skrøbelige væsner
uden for stålkassen. Men nej, det ville blot blive indnu en
krænkelse over for den lille kat som levede sit liv uden for en
stålekasse, og uden for trafikregelmenter og menneskets
ubetænksomhed.
....
No comments:
Post a Comment